Het InnovatieLab : Creativiteit en vernieuwing
Tijden veranderen, en ook DSW gaat hierin mee. We zijn daarom dit jaar begonnen met het opzetten van het InnovatieLab. Het InnovatieLab bestaat uit drie onderdelen: het TechniekLab, het DataLab en het KlantLab.
Om tot innovatieve ideeën te komen is ruimte voor creativiteit belangrijk. We zijn om die reden gestart met het herinrichten van een ruimte binnen ons kantoor. In deze ruimte staat creativiteit centraal: heel wat anders dan de toch wel zakelijke indeling van de rest van het pand.
Voor het InnovatieLab zijn twee dingen belangrijk: inspireren en faciliteren. Deze twee pijlers zorgen ervoor dat verschillende afdelingen van DSW worden betrokken bij de projecten. Iedereen is welkom om mee te denken. Zo organiseren we bijvoorbeeld creatieve sessies en creative thinking workshops.
In het InnovatieLab bekijken we alle kansen en ideeën zeer grondig. We proberen dit vervolgens om te zetten naar een concept of zelfs een prototype. We laten het vervolgens zo snel mogelijk zien aan de gebruikers. Het uitwerken van de ideeën wordt gedaan met de betreffende afdelingen en de bedenkers van het idee.
TechniekLab
Op technisch vlak is continue vernieuwing noodzakelijk. Veranderingen die de dagelijkse werkzaamheden direct raken, worden opgenomen in de reguliere projecten en vallen binnen het takenpakket van lead developers. Echter, om in te spelen op innovatie die op langere termijn speelt, is het TechniekLab in het leven geroepen. Het TechniekLab probeert met behulp van de nieuwste technieken tot innovatie te komen.
DataLab
Het DataLab heeft als doel om vanuit vernieuwende analysetechnieken DSW inzichten te bieden die we voorheen niet of nauwelijks hadden. Terwijl de afdeling voor data-analyse normaal gesproken vooral wordt gestuurd door vragen uit de rest van het bedrijf, probeert het DataLab juist vanuit nieuwe invalshoeken naar onze grote verscheidenheid aan gegevens te kijken. Door het inzetten van analytics dragen we bijvoorbeeld bij aan fraudedetectie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het begrijpen van de behoefte van de klant.
KlantLab
Bij DSW staat de klant altijd hoog in het vaandel, maar we willen dit naar een nog hoger level brengen. Daarom zijn we dit jaar begonnen met het opzetten van het KlantLab. Met het KlantLab willen we de klant meer centraal stellen door meer naar de hem of haar te gaan luisteren. In ons geval kan dit gaan om een (toekomstige) verzekerde, een tussenpersoon maar ook een zorgverlener. Het KlantLab houdt zich bezig met customer journeys, creëert persona’s en heeft contact met de klant. We gaan thuis bij diegene langs of de klant mag gezellig bij ons op de koffie komen.
Natuurlijk houden alle drie de labs voor hun specifieke aandachtsgebied in de gaten wat er binnen en buiten DSW allemaal speelt. Soms gaan we op bedrijfsbezoek om te zien hoe anderen soortgelijke projecten uitvoeren.